Kyynelpuun taimi (2013, ed.15, pigmenttimustevedos)

Päivi Hintsanen: Kyynelpuun taimi (2013, ed.15, pigmenttimustevedos)

Kuka olet, mistä tulet?
Päivi Hintsanen, kuva- ja mediataiteilija – ja kuvittelija – Jyväskylästä.

Miten sinusta tuli taiteilija?
Olen vastannut tähän aina, että “vähän vahingossa”, mutta ystäväni ohjeisti muotoilemaan vastaukseni uudelleen muotoon “elämä kuljetti tähän pisteeseen”. :) Olen pienestä pitäen tykännyt tehdä kuvia ja ilmaista itseäni muillakin tavoin, mutta en oikein ikinä silti ajatellut, että minusta tulisi taiteilija, ainakaan silloin, kun valita ammattia. Olin hyvin pitkään varma, että ammattini liittyisi jotenkin kirjoittamiseen. Minusta ei tullut ammattikirjoittajaa, mutta kirjoittamisen kautta olen ajautunut nykyiseen pisteeseen: ensimmäiset verkkotaideteokseni pohjautuivat sanoihin ja interaktiiviseen tekstiin ja hiljalleen ajauduin käyttämään kuvia verkkoteoksissani, sitten muissa mediataiteen töissäni – ja lopulta viimeiset viisi vuotta olen aikalailla keskittynyt kuvien tekemiseen. Tällä hetkellä se tuntuu itselleni parhaalta ilmaisutavalta, mutta samalla suunnitelmissa on myös muutaman suuremman mediainstallaation tekeminen kuten myös keskittyminen hetkeksi kirjoittamiseen. Etenen edelleen elämän kuljettamana – en tiedä, mitä nurkan takana odottaa ja se on aika vapauttava tunne.

Kuvia teet lähinnä pigmenttimustevedoksina. Miksi?
Olen aiemmin kokeillut erilaisia kuvan tekemisen tapoja, mutta vasta pigmenttimustevedostekniikka tarjosi minulle sen ilmaisutavan mahdollisuuden, mitä olin etsinyt. Monet kuvat perustuvat valokuviin, piirroksiin ja sekatekniikkaan, joita työstän sekä tietokoneella että käsin. Teknisestihän kuviani voi pitää valokuvina ja monet pohjautuvat valokuvaan tai valokuviin, mutta valokuvaaminen ei itsessään ole tekniikkani. Tein kuvia “pöytälaatikkoon” useita vuosia, ennenkuin päädyin viimeistelemään ne loppuun saakka ja ennen näyttelyaikojen hakemista, koska halusin varmistaa sen, että kuva myös pysyy paperissa, eikä häviä tai muutu, kuten varhaisilla mustevedoksilla oli tapana. Pigmenttimustevedosten laatukehitys kymmenen viime vuoden aikana on ollut huimaavaa ja on hienoa, että laitteiden kehittymisen myötä tekniikassa on myös itsellä mahdollisuus löytää koko ajan jotain uutta. Myös uusien teknisten mahdollisuuksien löytäminen innostaa siinä missä kaikki visuaaliset virikkeetkin.

Mitä sinulla on tällä hetkellä työn alla?
Jouluruuhka. Kuvitusminäni työstää parhaillaan useita värityskuvatilaustöitä joululahjoiksi (teen uniikkeja värityskuvia pigmenttimustekynäpiirroksina). Muuta en ole paljon ehtinyt ajattelemaankaan, mutta urakka alkaa olla loppupuolella; sitten pääsen aloittamaan uusien, pienten kuvitus-miniprinttien tekemisen Jyväskylän taidemuseon joulubasaariin. Olen myös työstänyt jo muutamia kuukausia “Aariat”-työnimellä kulkenutta kuvasarjaa, joka olisi vielä tarkoitus saada tämän vuoden puolella valmiiksi, mutta jännittää vähän, miten siinä käy.
Loppuvuosi on täynnä pieniä asioita, mutta ensi vuoden puolella pääsen keskittymään taas suurempiin linjoihin. Tammikuusta maaliskuun alkuun olen mukana tuottamassa “Live Herring ’14” -näyttelyä, joka keskittyy uusmediataiteeseen, valmistaudun Prahan Galeria Vernonissa helmikuun lopussa aukeavaa näyttelyyn ja valmistelen uutta teossarjaa Berliinin Galeria Pleikuun, jossa olen näyttelyresidenssissä huhtikuun puolesta välistä toukokuulle.

Mistä saat inspiraation työhösi?
Vaikka mistä. Visuaaliset virikkeet – muodot, värit, kuvat – ovat aina olleet vahva innoittaja, mutta vielä useammin saan virikkeitä sanoista. En välttämättä kuvita mielessäni tekstejä, mutta usein mieleeni jää pyörimään yksi lause, joka sitten jää jonkun teoksen työnimeksi. Muutamat töistäni ovat syntyneet yksinkertaisesti väärin luetuista uutisotsikoista. Paljon kuva-aiheita syntyy myös kirjoittaessani.

Mitkä viimeaikaiset taidekokemukset ovat jääneet mieleesi?
Muutama vuosi sitten pääsin käymään H.R. Gigerin linnassa (Gruyères, Sveitsi). Se oli aika voimakas kokemus ja paikkanakin niin surrealistinen, että se vieläkin tulee ensimmäisenä mieleen, kun vaikuttavia näyttelyitä ajattelen.

Nimeä muutama itseäsi eniten innoittanut taiteilija…
Heitä on useita, mutta jostain syystä huomaan katselevani yhä uudelleen muutamien sadan vuoden takaisten kuvittajien töitä. Arthur Rackham, John Bauer, Ivan Bilibin, Aubrey Beardsley… Viime aikoina olen inspiroitunut etenkin monista katu- ja biotaiteen jutuista.

————-

Joulukuussa Päivin videoteos The Undertakings on esillä K-S View -näyttelyssä Monitaidetila Ikkunassa Jyväskylässä 8.12. saakka. Lisäksi Päivi on Jyväskylän taidemuseon museokaupan vieras 12.1.2014 saakka ja osallistuu Jyväskylän taidemuseon Joulubasaariin 14.-15.12.2013. Helsingissä Päivin teoksia on myynnissä Jouluksi kotiin 5 -näyttelyssä Rööperin taidesalongissa 4. – 20.12.2013.

 

Päivi Hintsanen: Laskuvesi (2013, ed.20, pigmenttimustevedos

Päivi Hintsanen: Laskuvesi (2013, ed.20, pigmenttimustevedos