Monumentti. 2016, kuivaneula, 190x100cm.

Tuomas Hallivuo esittelee teoksensa:

Teos Monumentti (2016) on ensimmäinen suurempi grafiikantyö, jonka tein kokonaan kuivaneulatekniikalla. Ensin kokeilin tekniikkaa tekemällä pieniä teoksia, niissä aiheina olivat asetelmat ja puut. Aiemmin olin tehnyt grafiikanteokseni syövyttämällä, ja olin käyttänyt kuivaneulaa ainoastaan viimeistellessäni etsauksia. Kuivaneulatekniikka toimi hyvin teoksissani, enkä enää sen jälkeen ole syövyttänyt laattojani. Olin innoissani tästä minulle uudesta tavasta työskennellä, koska siinä keskitytään ainoastaan piirtämiseen. Muutaman kuivaneulatyön jälkeen otin työskentelyyni mukaan mezzotintorouhimen, jolla teen kuviini mustat kohdat.

Kuivaneula-mezzotinto -tekniikassa jälki on niin hienoa, että aloin luopua pikkuhiljaa aiemmin teoksissani tyypillisistä pienistä yksityiskohdista, tai ainakin ne vähenivät huomattavasti, ja aloin keskittymään enemmän piikin ja rouhimen tuottamaan jälkeen. Teen enemmän pintoja kuin aiemmin. Teosten aiheet muuttuivat pikkuhiljaa monumenteiksi, taloiksi, koneiksi, veistoksiksi, vesitorneiksi ja paasiksi. Mustaa neliötä kohti mennään, miten siitä eteenpäin, jää nähtäväksi.

Olen ottanut kustakin kuvasta vain yhden vedoksen, ja muokannut laattaa seuraavaan työhön. Yhdellä kuparilaatan puoliskolla olen tehnyt viisikin erilaista teosta, aina lisäämällä viivaa ja rouhintaa sekä hiomalla ja kiillottamalla pois aiemmin tehtyjä jälkiä. Kuivaneulajälki poikkeaa syövytetystä viivasta; se on elävämpää ja karvaisempaa. Mezzotintomusta on hieno. Ihailen usein pitkään vasta vedostettua syvää mustaa kohtaa teoksessani, jollaista en ole muilla syväpainotekniikoilla saanut aikaiseksi.

Olen tehnyt viime aikoina teossarjaa tulevaan näyttelyyni Galleria G:hen Helsinkiin, jossa se avautuu yleisölle 3.1. 2018. Näyttelyn nimeksi tulee Aina on kevät.